top of page
Donații imobiliare
Contractul de donație în formă autentică consolidează transferul dreptului de proprietate de la donator către donatar.
După ce se asigură că toate criteriile sunt îndeplinite, notarul public va autentifica Contractul de donație, garantând astfel transferul dreptului de proprietate în condiții de siguranță și legalitate.
Contractul de donație imobiliară
Notarul public este garantul proprietății în România. Contractul de donație în formă autentică (semnat și autentificat la biroul notarului public) consolidează transferul dreptului de proprietate de la donator către donatar. Tot notarul este cel care depune contractul la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care efectuează intabularea pe numele donatarului.
COSTURI
-
Extras de carte funciară pentru autentificare
-
Onorariu + TVA 19%
-
Taxă de intabulare (înscrierea definitivă în cartea funciară)
-
Impozit pe venit (doar în anumite situații prevăzute de lege)
-
Alte costuri (raportare donație, verificare căsătorie, verificare procură, legalizări copii etc. în funcție de caz)
ACTE NECESARE
Extras de Carte Funciară pentru autentificare: se obține doar de către notarul public, la cererea donatorului și este valabil 10 zile.
Actele de identitate: în funcție de caz, se prezintă și certificatul de căsătorie, procură specială, precum și alte acte solicitate de notarul public.
Certificat de atestare fiscală: se obține de către donator de la Primăria pe raza căreia se situează imobilul, valabil 30 de zile. Pentru Cluj-Napoca îl poate obține și biroul notarial, online.
Acte anterioare de dobândire: cum a devenit donatorul proprietar? (contract de vânzare, de donație, de schimb, certificat de moștenitor, hotărâre judecătorească, autorizație de construire, proces verbal de recepție etc.)
Polița PAD (Polița de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale): se obține de către donator, în cazul în care obiectul contractului este o locuință.
Adeverință de la Asociația de proprietari: se obține de către donator, doar dacă există Asociație.
Adeverință de la Primărie: se obține de către donator pentru monumente istorice sau alte situații prevăzute de lege în mod expres.
În funcție de caz, notarul public poate solicita și alte acte.
După semnarea Contractului de donație imobiliară, mai sunt doar câțiva pași de parcurs:
Donatarul are la dispoziție 30 de zile să declare dobândirea imobilului la Primăria pe raza căreia este situat administrativ imobilul, în vederea înregistrării acestuia pe rolul fiscal și a înregistrării datelor necesare la Registrul Agricol. Astfel, donatorul nu va mai plăti impozit începând cu anul următor. Nu este nevoie de extras de carte funciară pentru această operațiune.
Unul din angajații biroului notarial depune Contractul de donație la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care operează transferul dreptului de proprietate.
Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară comunică biroului notarial Încheierea de intabulare, în original sau cu semnătură electronică, iar donatarul o va ridica de la noi sau o va primi pe e-mail, în funcție de caz.
Întreabă notarul. E mai sigur!
Te încurajăm să ne contactezi pentru orice întrebare care nu are răspuns în această pagină.
Pot dona un imobil ipotecat/grevat de sarcini?
Pot dona un imobil care nu este intabulat?
Pot dona doar o cotă parte dintr-un imobil?
Pot dona un imobil monument istoric?
Cum se înscrie un drept de uzufruct viager?
Pot revoca o donație?
Poate fi atacată o donație după decesul donatorului?
Pot dona soțului/soției sau copilului meu minor?
bottom of page