top of page

Cine îndeplinește condițiile pentru a moșteni?

  • 1. Ai găsit un imobil și ai ajuns la o înțelegere cu vânzătorul
    În calitate de cumpărător, vrei să te asiguri că totul este în regulă cu imobilul pe care îl cumperi și că nu vei avea surprize pe parcurs. De aceea, îți recomandăm să soliciți vânzătorului actele care fac dovada calității sale de proprietar și să te programezi la o consultație gratuită. Ba chiar mai bine: dacă ai ajuns la o înțelegere cu vânzătorul, puteți veni împreună la noi. Notarul vă va spune ce acte mai sunt necesare și vă va explica în detaliu cum se desfășoară procedura, pentru o imagine cât mai completă și clară asupra situației.
  • 2. Consultația notarială
    În urma consultației vei afla exact ce ai de făcut. Lucrurile sunt destul de simple pentru cumpărător. În cele mai multe cazuri, va trebui să faci doar dovada identității, a stării civile și a plăților efectuate. Există însă și situații mai complexe, care pot fi rezolvate într-un timp mai lung și, uneori, prin proceduri mai anevoioase. Însă nu-ți face griji: noi suntem aici ca să te îndrumăm și, în măsura în care tranzacția este posibilă, să o ducem la bun sfârșit alături de tine.
  • 3. Promisunea bilaterală de vânzare-cumpărare (antecontractul)
    E bine de știut că Promisiunea nu este obligatorie în orice situație. Dacă totul este în regulă cu imobilul, iar tu și vânzătorul ați ajuns la o înțelegere finală, se poate încheia direct Contractul de vânzare în formă autentică. Însă Promisiunea este obligatorie atunci când accesezi un credit imobiliar sau recomandată în cazul în care imobilul nu este încă intabulat sau în alte situații speciale pe care ți le va explica notarul public în timpul consultației. ACTE NECESARE Extras de Carte Funciară: se obține de către notarul public Actele de identitate: în funcție de caz, se prezintă și certificatul de căsătorie, procură specială, precum și alte acte solicitate de notarul public Acte anterioare de dobândire: cum a devenit vânzătorul proprietar? (contract de vânzare, de donație, de schimb, certificat de moștenitor, hotărâre judecătorească, act de adjudecare, autorizație de construire, proces verbal de recepție etc.) Dovezile plăților pe care le-ai efectuat deja, doar dacă este cazul În funcție de caz, notarul public poate solicita și alte acte Dacă reprezinți o societate comercială, va trebui să prezinți și următoarele acte: Certificatul de înregistrare a societății Extras de la Registrul Comerțului: dacă nu ai unul recent, îl putem obține noi online, pe loc Hotărârea AGA: în care se menționează expres voința asociaților Procură specială: în cazul în care nu ești administratorul societății COSTURI Extrasul de carte funciară Onorariul + TVA 19% Alte costuri, în funcție de caz - verificare procură, verificare căsătorie, legalizări copii etc.
  • 4. Contractul de vânzare în formă autentică
    Notarul public este garantul proprietății în România. Contractul de vânzare în formă autentică (semnat și autentificat la biroul notarului public) consolidează transferul dreptului de proprietate de la vânzător către cumpărător. Tot notarul este cel care depune contractul la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care efectuează intabularea pe numele cumpărătorului. ACTE NECESARE Extras de Carte Funciară pentru autentificare: se obține doar de către notarul public, la cererea vânzătorului și este valabil 10 zile Actele de identitate: în funcție de caz, se prezintă și certificatul de căsătorie, procură specială, precum și alte acte solicitate de notarul public Certificat de atestare fiscală: se obține de către vânzător de la Primăria pe raza căreia se situează imobilul, valabil 30 de zile. Pentru Cluj-Napoca îl poate obține și biroul notarial, online Certificat de performanță energetică: se obține de către vânzător de la un auditor energetic autorizat, este valabil 10 ani și este obligatoriu doar pentru construcții cu suprafața mai mare de 50 mp și care nu sunt clasificate ca monumente istorice Polița PAD (Polița de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale): se obține de către vânzător, în cazul în care obiectul contractului este o locuință Acte anterioare de dobândire: cum a devenit vânzătorul proprietar? (contract de vânzare, de donație, de schimb, certificat de moștenitor, hotărâre judecătorească, act de adjudecare, autorizație de construire, proces verbal de recepție etc.) Dovezile plăților efectuate de cumpărător, dacă este cazul Promisiunea (antecontractul), doar dacă este cazul Adeverință de la Asociația de proprietari: se obține de către vânzător, doar dacă există Asociație Dovada plății la zi a utilităților: se obține către vânzător, doar dacă este cazul Adeverință de la Primărie: se obține de către vânzător, pentru terenurile situate în extravilan, pentru monumente istorice sau alte situații prevăzute de lege în mod expres În funcție de caz, notarul public poate solicita și alte acte Dacă reprezinți o societate comercială, va trebui să prezinți și următoarele acte: Certificatul de înregistrare a societății Extras de la Registrul Comerțului: dacă nu ai unul recent, îl putem obține noi online, pe loc Hotărârea AGA: în care se menționează expres voința asociaților Procură specială: în cazul în care nu ești administratorul societății COSTURI (folosește calculatorul de taxe) Extrasul de carte funciară pentru autentificare Onorariul + TVA 19% Taxa de intabulare (înscrierea definitivă în cartea funciară) Impozitul pe venit – doar în anumite situații prevăzute de lege Alte costuri, în funcție de caz - verificare căsătorie, verificare procură, legalizări copii etc.
  • 5. Contractul de ipotecă imobiliară
    În cazul în care accesezi un credit imobiliar, Contractul de ipotecă se semnează imediat după Contractul de vânzare (și este accesoriu Contractului de credit pe care îl semnezi cu Banca). Contractul de vânzare și Contractul de ipotecă se depun împreună la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, iar după intabularea dreptului tău de proprietate și dreptului de ipotecă al Băncii (care se face în regim de urgență), vânzătorul primește banii în cont și toată procedura este considerată încheiată. Vânzătorul nu trebuie să fie prezent la semnarea Contractului de ipotecă. COSTURI (folosește calculatorul de taxe) Onorariul + TVA 19% Taxa de intabulare Alte costuri, în funcție de caz - verificare căsătorie, verificare procură, legalizări copii etc.
  • 6. Declarare la Direcția de taxe și impozite locale
    În termen de 30 de zile trebuie să declari dobândirea imobilului la Primăria pe raza căreia este situat administrativ imobilul, în vederea înregistrării acestuia pe rolul fiscal și a înregistrării datelor necesare la Registrul Agricol. Nu ai nevoie de extras de carte funciară pentru această operațiune.
  • 7. Intabularea pe numele tău
    1. Dacă ai achitat integral prețul imobilului din resurse proprii: Unul din angajații biroului notarial depune Contractul de vânzare la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care operează transferul dreptului de proprietate și eliberează Încheierea de intabulare pe numele tău. 2. Dacă ai accesat un credit imobiliar: Vei semna Contractul de ipotecă imediat după Contractul de vânzare. Cele două contracte se depun împreună la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, iar după intabularea dreptului tău de proprietate și dreptului de ipotecă al Băncii (care se face în regim de urgență) vânzătorul va primi restul de preț în cont. 3. Dacă ai accesat un credit prin programul Noua Casă: Nu se mai încheie Contractul de ipotecă deoarece există deja Contractul de garantare pe care îl semnezi la sediul băncii, înainte de semnarea Contractului de vânzare în fața notarului. Contractul de vânzare și cel de garantare se depun împreună la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, iar după intabularea dreptului tău de proprietate și dreptului de ipotecă al Băncii și al Statului Român (care se face în regim de urgență) vânzătorul va primi restul de preț în cont. Prin programul Noua Casă onorariul perceput de notarul public pentru Contractul de vânzare este redus cu 30%. În oricare din situațiile de mai sus, Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară trimite Încheierea de intabulare către biroul notarial, în original sau cu semnătură electronică, iar tu o vei ridica de la noi sau o vei primi pe e-mail, în funcție de caz.
schema mostenire
  • 1. Ai găsit un imobil și ai ajuns la o înțelegere cu vânzătorul
    În calitate de cumpărător, vrei să te asiguri că totul este în regulă cu imobilul pe care îl cumperi și că nu vei avea surprize pe parcurs. De aceea, îți recomandăm să soliciți vânzătorului actele care fac dovada calității sale de proprietar și să te programezi la o consultație gratuită. Ba chiar mai bine: dacă ai ajuns la o înțelegere cu vânzătorul, puteți veni împreună la noi. Notarul vă va spune ce acte mai sunt necesare și vă va explica în detaliu cum se desfășoară procedura, pentru o imagine cât mai completă și clară asupra situației.
  • 2. Consultația notarială
    În urma consultației vei afla exact ce ai de făcut. Lucrurile sunt destul de simple pentru cumpărător. În cele mai multe cazuri, va trebui să faci doar dovada identității, a stării civile și a plăților efectuate. Există însă și situații mai complexe, care pot fi rezolvate într-un timp mai lung și, uneori, prin proceduri mai anevoioase. Însă nu-ți face griji: noi suntem aici ca să te îndrumăm și, în măsura în care tranzacția este posibilă, să o ducem la bun sfârșit alături de tine.
  • 3. Promisunea bilaterală de vânzare-cumpărare (antecontractul)
    E bine de știut că Promisiunea nu este obligatorie în orice situație. Dacă totul este în regulă cu imobilul, iar tu și vânzătorul ați ajuns la o înțelegere finală, se poate încheia direct Contractul de vânzare în formă autentică. Însă Promisiunea este obligatorie atunci când accesezi un credit imobiliar sau recomandată în cazul în care imobilul nu este încă intabulat sau în alte situații speciale pe care ți le va explica notarul public în timpul consultației. ACTE NECESARE Extras de Carte Funciară: se obține de către notarul public Actele de identitate: în funcție de caz, se prezintă și certificatul de căsătorie, procură specială, precum și alte acte solicitate de notarul public Acte anterioare de dobândire: cum a devenit vânzătorul proprietar? (contract de vânzare, de donație, de schimb, certificat de moștenitor, hotărâre judecătorească, act de adjudecare, autorizație de construire, proces verbal de recepție etc.) Dovezile plăților pe care le-ai efectuat deja, doar dacă este cazul În funcție de caz, notarul public poate solicita și alte acte Dacă reprezinți o societate comercială, va trebui să prezinți și următoarele acte: Certificatul de înregistrare a societății Extras de la Registrul Comerțului: dacă nu ai unul recent, îl putem obține noi online, pe loc Hotărârea AGA: în care se menționează expres voința asociaților Procură specială: în cazul în care nu ești administratorul societății COSTURI Extrasul de carte funciară Onorariul + TVA 19% Alte costuri, în funcție de caz - verificare procură, verificare căsătorie, legalizări copii etc.
  • 4. Contractul de vânzare în formă autentică
    Notarul public este garantul proprietății în România. Contractul de vânzare în formă autentică (semnat și autentificat la biroul notarului public) consolidează transferul dreptului de proprietate de la vânzător către cumpărător. Tot notarul este cel care depune contractul la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care efectuează intabularea pe numele cumpărătorului. ACTE NECESARE Extras de Carte Funciară pentru autentificare: se obține doar de către notarul public, la cererea vânzătorului și este valabil 10 zile Actele de identitate: în funcție de caz, se prezintă și certificatul de căsătorie, procură specială, precum și alte acte solicitate de notarul public Certificat de atestare fiscală: se obține de către vânzător de la Primăria pe raza căreia se situează imobilul, valabil 30 de zile. Pentru Cluj-Napoca îl poate obține și biroul notarial, online Certificat de performanță energetică: se obține de către vânzător de la un auditor energetic autorizat, este valabil 10 ani și este obligatoriu doar pentru construcții cu suprafața mai mare de 50 mp și care nu sunt clasificate ca monumente istorice Polița PAD (Polița de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale): se obține de către vânzător, în cazul în care obiectul contractului este o locuință Acte anterioare de dobândire: cum a devenit vânzătorul proprietar? (contract de vânzare, de donație, de schimb, certificat de moștenitor, hotărâre judecătorească, act de adjudecare, autorizație de construire, proces verbal de recepție etc.) Dovezile plăților efectuate de cumpărător, dacă este cazul Promisiunea (antecontractul), doar dacă este cazul Adeverință de la Asociația de proprietari: se obține de către vânzător, doar dacă există Asociație Dovada plății la zi a utilităților: se obține către vânzător, doar dacă este cazul Adeverință de la Primărie: se obține de către vânzător, pentru terenurile situate în extravilan, pentru monumente istorice sau alte situații prevăzute de lege în mod expres În funcție de caz, notarul public poate solicita și alte acte Dacă reprezinți o societate comercială, va trebui să prezinți și următoarele acte: Certificatul de înregistrare a societății Extras de la Registrul Comerțului: dacă nu ai unul recent, îl putem obține noi online, pe loc Hotărârea AGA: în care se menționează expres voința asociaților Procură specială: în cazul în care nu ești administratorul societății COSTURI (folosește calculatorul de taxe) Extrasul de carte funciară pentru autentificare Onorariul + TVA 19% Taxa de intabulare (înscrierea definitivă în cartea funciară) Impozitul pe venit – doar în anumite situații prevăzute de lege Alte costuri, în funcție de caz - verificare căsătorie, verificare procură, legalizări copii etc.
  • 5. Contractul de ipotecă imobiliară
    În cazul în care accesezi un credit imobiliar, Contractul de ipotecă se semnează imediat după Contractul de vânzare (și este accesoriu Contractului de credit pe care îl semnezi cu Banca). Contractul de vânzare și Contractul de ipotecă se depun împreună la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, iar după intabularea dreptului tău de proprietate și dreptului de ipotecă al Băncii (care se face în regim de urgență), vânzătorul primește banii în cont și toată procedura este considerată încheiată. Vânzătorul nu trebuie să fie prezent la semnarea Contractului de ipotecă. COSTURI (folosește calculatorul de taxe) Onorariul + TVA 19% Taxa de intabulare Alte costuri, în funcție de caz - verificare căsătorie, verificare procură, legalizări copii etc.
  • 6. Declarare la Direcția de taxe și impozite locale
    În termen de 30 de zile trebuie să declari dobândirea imobilului la Primăria pe raza căreia este situat administrativ imobilul, în vederea înregistrării acestuia pe rolul fiscal și a înregistrării datelor necesare la Registrul Agricol. Nu ai nevoie de extras de carte funciară pentru această operațiune.
  • 7. Intabularea pe numele tău
    1. Dacă ai achitat integral prețul imobilului din resurse proprii: Unul din angajații biroului notarial depune Contractul de vânzare la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, care operează transferul dreptului de proprietate și eliberează Încheierea de intabulare pe numele tău. 2. Dacă ai accesat un credit imobiliar: Vei semna Contractul de ipotecă imediat după Contractul de vânzare. Cele două contracte se depun împreună la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, iar după intabularea dreptului tău de proprietate și dreptului de ipotecă al Băncii (care se face în regim de urgență) vânzătorul va primi restul de preț în cont. 3. Dacă ai accesat un credit prin programul Noua Casă: Nu se mai încheie Contractul de ipotecă deoarece există deja Contractul de garantare pe care îl semnezi la sediul băncii, înainte de semnarea Contractului de vânzare în fața notarului. Contractul de vânzare și cel de garantare se depun împreună la Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, iar după intabularea dreptului tău de proprietate și dreptului de ipotecă al Băncii și al Statului Român (care se face în regim de urgență) vânzătorul va primi restul de preț în cont. Prin programul Noua Casă onorariul perceput de notarul public pentru Contractul de vânzare este redus cu 30%. În oricare din situațiile de mai sus, Biroul de Cadastru și Publicitate Imobiliară trimite Încheierea de intabulare către biroul notarial, în original sau cu semnătură electronică, iar tu o vei ridica de la noi sau o vei primi pe e-mail, în funcție de caz.

Întreabă notarul.

E mai sigur!

Te încurajăm să ne contactezi pentru orice întrebare care nu are răspuns în această pagină.

intreaba notarul
bottom of page